Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Linki

            Kup bilet online 

    Bilety online nie posiadają daty dziennej.
    Zakupiony bilet jest ważny do 31.10.2024 r.
Aktualności

Wystawa czasowa w Ogrodzie Arkadyjskim

06-06-2016

Muzeum w Nieborowie i Arkadii zaprasza w miesiącach letnich do Ogrodu Arkadyjskiego i odwiedzenia wystawy, która będzie tu usytuowana w otwartej przestrzeni, w pobliżu Świątyni Diany. Prezentacja ma na celu zetknięcie dwóch form: pierwszej, czyli historycznego parku krajobrazowego konstruowanego od początku swojego istnienia, tj. od 1783 roku, jako jednorodne dzieło sztuki, oraz drugiej – instalacji będącej na wskroś współczesną formą artystycznego wyrazu. Połączenie to jest nieprzypadkowe.

Autorka pracy, Anna Maria Bauer, od wielu lat zajmuje się tworzeniem unikatowych książek artystycznych. Instalacja, która jest również książką – powstałą w latach 2010–2014 jako część pracy doktorskiej obronionej na Wydziale Grafiki w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych – zainspirowana została XVIII-wiecznym zjawiskiem historycznym, jakim był ogród wolnomularski i znajdujące się w nim zagadkowe ścieżki inicjacyjne. Jest to kompozycja złożona z szesnastu belek pokrytych kaligraficznymi napisami. Cytaty z wybranych utworów poetyckich stanowią swoisty tomik, który można czytać, chodząc wśród jego „kart”, to jest belek. A także komponować jego treść dość dowolnie, przechodząc od belki do belki wedle własnego, indywidualnego życzenia. Niemniej, autorsko zostały wśród nich wytyczone dwie ścieżki: „ścieżka serca” i „ścieżka rozumu”, które ilustrują słowa Alexandra Pope’a: „Błądząc wśród drzew cichych/ daleko od tłumu/ dochodzi obowiązków/ serca i rozumu” (Las Windsorski). Praca zainspirowana jest przede wszystkim Ogrodem Arkadyjskim, ale też innymi parkami wolnomularskimi, które zwano w XVIII stuleciu filozoficznymi, stąd jej tytuł – Ogród filozoficzny.

Idea ułożenia ogrodu (parku krajobrazowego) zbudowanego z serii obrazów posiadających wymowę symboliczną i połączonych meandrującymi ścieżkami pochodzi z terenu wolnomularstwa. Takimi ogrodami były warszawski Natolin, Solec, Na Górce, Marymont, Bielany, także Dobrzyca, Warklany, Sofijówka i oczywiście Arkadia. Jej twórczyni, Helena Radziwiłłowa, była członkinią loży Dobroczynność, działającej w Warszawie w latach 80. XVIII wieku. Jej związki z wolnomularstwem potwierdza także lista zaproszonych do współpracy nad kształtowaniem oblicza Arkadii artystów-wolnomularzy, z Szymonem Bogumiłem Zugiem na czele, członkiem najważniejszej w Warszawie w 2. połowie XVIII wieku loży Cnotliwy Sarmata.

Podczas wernisażu w dniu 18 czerwca 2016 roku o godz. 18.00 autorka wygłosi odczyt pt. Tajemnicze ścieżki parków wolnomularskich. Opowie o najważniejszych cechach ogrodów zakładanych przez wolnomularzy w XVIII wieku na terenie Anglii, później w Europie kontynentalnej, a także w Polsce. Rzuci trochę światła na specjalną – lożową – rolę ścieżek parkowych.

Wystawie towarzyszyć będzie katalog, w którym znajdzie się szesnaście wybranych przez autorkę fragmentów poezji tworzących tomik, a także informacje dotyczące głównych inspiracji mających wpływ na artystyczny kształt instalacji Ogród filozoficzny. Obszerny fragment tekstu poświęcony jest historii ogrodów wolnomularskich (część pracy doktorskiej).

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych.