Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Aktualności

Kultura Dostępna 2019

10-07-2019
Muzeum w Nieborowie i Arkadii w ramach programu „Kultura Dostępna”, realizowanego z inicjatywy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zaprasza na bezpłatne zajęcia edukacyjne. Proponujemy lekcje i warsztaty muzealne przygotowane dla różnych grup wiekowych. Z programu mogą skorzystać przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły średnie, a także domy kultury, świetlice środowiskowe i inne ośrodki zajmujące się opieką nad dziećmi i młodzieżą dotkniętą pojęciem wykluczenie społeczne. 
 
Aby wziąć udział w programie należy wysłać na podany adres mailowy kilkuzdaniowe uzasadnienie uczestnictwa.
kontakt: [email protected]  
Lekcje będziemy realizować do dnia  31.12.2019 r.
 
Tematyka zajęć:
 
1. Akademia Pana Kleksa w Nieborowie
W 1983 roku Ogród w Nieborowie stał się scenerią ekranizacji książki Jana Brzechwy. Bazując na tym wydarzeniu, opracowaliśmy niecodzienną ścieżkę edukacyjną. W słynnej Akademii prowadzonej przez profesora Ambrożego Kleksa dominowała nauka przez zabawę. Uczestnikom naszych zajęć proponujemy wspólne działania wzorowane na niesamowitych pomysłach Pana Kleksa.  Dzieci mogą wziąć udział w nadzwyczajnych lekcjach, znacznie odbiegających od tradycyjnych zajęć w szkole.
czas: 1.5-2 h
grupa wiekowa: PRZEDSZKOLA, SP kl. I-III
 
2. Zabawy naszych przodków
Jak bawiły się książęce dzieci w XVIII/XIX wieku? Na czym polegała zabawa w sekretarza, w ślepą babkę czy w krokieta? Jak wykonywano bulki mydlane? Tego wszystkiego można się dowiedzieć i pobawić się w zabawy dawne na świeżym powietrzu w ramach lekcji muzealnej. 
czas: 1.5-2 h
grupa wiekowa: PRZEDSZKOLA, SP kl. I-VI
 
3. Jak tańczono przed wiekami
Sala Biała w Pałacu rodziny książęcej zawsze tętniła życiem. Ten, kto zamierzał bywać w towarzystwie, musiał wyuczyć się figur tanecznych. Dlatego zanim młodzi książęta i księżniczki zaczynali intensywne życie towarzyskie, zatrudniano nauczycieli tańca lub wysyłano ich na specjalny kurs. Taniec był bowiem środkiem kształtującym sposób bycia, zachowania i poruszania się. Podczas warsztatów uczestnicy przyswoją sobie tajniki tańca dworskiego oraz zatańczą wybrane tańce dawne.  
Czas: 1,5–2 h
 grupa wiekowa: PRZEDSZKOLA, SP kl. I-III
 
4. Pierwsze kroki w muzeum
Kim byli mieszkańcy Pałacu w Nieborowie, czym się zajmowali? W których salach mieszkała pan domu, a w których pani domu? Wszystkie te sekrety i wiele innych zostaną odkryte podczas krótkiej lekcji historii dla najmłodszych. Zapraszamy dzieci na spacerpo wnętrzach Pałacu w strojach dworskich.
Czas: 1 h
grupa wiekowa: PRZEDSZKOLA, SP kl. I-II
 
5. Zabytki–zbytki
Lekcja, która stanie się prawdziwą zabawą z historią! W ramach zajęć proponujemy wspólne zwiedzanie Pałacu z uwzględnieniem wyjątkowych eksponatów Muzealnych . Następnie  pobawimy się w grę - rywalizując ,na świeżym powietrzu, która pozwoli utrwalić najistotniejsze wiadomości o nieborowskich zabytkach.
czas: 1- 1.5 h
grupa wiekowa:  SP kl. IV- VIII, 
 
6. Majątek ziemski – rodzinne przedsiębiorstwo wielobranżowe 
Dobra książęce to nie tylko Pałac. To także pola, stawy, lasy, folwarki, stajnie oraz cały sztab podwładnych. Wszystkim tym zarządzał książę. Kim był burgrabia, a kim oficjalista, do czego służyła lodownia, a do czego bażantarnia? Zorganizujemy turniej w terenie z mapy. Każdy z uczestników – jako rządca, ogrodnik lub inny książęcy pracownik – otrzymuje zadanie do wykonania, aby później wykazać się zdobytą wiedzą.
czas: 2-2.5 h
grupa wiekowa: SP kl. VI-VIII SP,  SZKOŁY ŚREDNIE
 
7. Tajemnice Ogrodu księżnej Heleny  (lekcja odbywa się w Ogrodzie w Arkadii)
Helena Radziwiłłowa była założycielką wspaniałego ogrodu angielskiego w Arkadii. 
Ta zacna dama stworzyła na piaskach Mazowsza fragment antycznego świata. 
Proponowana przez nas lekcja będzie opowieścią o budowlach, których już nie ma, połączoną z odczytywaniem inskrypcji ogrodowych. Prowadzący odkryje przed uczestnikami tajemnice arkadyjskiego założenia.
czas: 1 h
grupa wiekowa: SP kl. I-VIII SP, SZKOŁY ŚREDNIE
 
8. Myć się czy wietrzyć – czyli higiena na sucho 
Historia higieny minionych stuleci jest zaskakująca. Na warsztatach dowiemy się, czy w przekonaniu naszych przodków woda przypadkiem nie szkodziła i co oznaczało mycie się na sucho. Odkryjemy tajniki wytwarzania specyfików kosmetycznych oraz dowiemy się, jakich pachnideł używano w XVIII wieku. Podczas części praktycznej wykonamy mydła o oryginalnych kształtach i niepowtarzalnym zapachu.  
Czas: 1,5- 2 h
grupa wiekowa: PRZEDSZKOLA, SP kl. I-VIII, SZKOŁY ŚEDNIE
 
9. Prace ogrodnika i ogrodniczka – poradnik ogrodnika sprzed lat - sekreta ogrodnikom potrzebne i innym zdatne. 
Na podstawie poradnika „Porządek robót miesięcznych ogrodnika na cały rok wypisany y na miesiące podzielony” Jankowski Edmund  1787 r. oraz wskazówki Heleny Radziwiłłowej dla  Ogrodników (kwerenda archiwalna).Dzięki tym zajęciom przybliżymy pracę ogrodnika na terenie zabytkowych ogrodów Muzeum, oraz opowiemy o metodach pracy ogrodników dziś i za czasów dawnych właścicieli Nieborowa i Arkadii.
Czas: 1 h
grupa wiekowa: SP kl. I-VIII , SZKOŁY ŚREDNIE
 
10. Z wizytą u książąt Radziwiłłów
Na zajęcia zapraszamy w szczególności tych, którzy ciekawi są, w jaki sposób funkcjonowano na co dzień we wnętrzach Pałacu nieborowskiego. Wędrówka po muzealnych wnętrzach będzie doskonałą okazją, aby poznać ród Radziwiłłów. Ciekawostki z życia domowników nieborowskiej rezydencji z pewnością przekonają uczestników zajęć, że byli to ludzie z krwi i kości. Poznamy ich namiętności, pasje, a także przywary. 
czas: 1 h
grupa wiekowa: SP kl. IV-VIII SP,  SZKOŁY ŚREDNIE
 
11. Przy blasku świec
W zwykły zimowy dzień, oświetlenie pałacu było niezmiernie skromne. Na początku XIX wieku używano łojówek czyli świec wyrabianych domowym sposobem ze zwierzęcego łoju. W zamożniejszych dworach zapalano na co dzień świece woskowe, które odlewano je z wosku z własnych pasiek. Na warsztatach poznamy tajniki oświetlenia  w minionych epokach. Własnoręcznie wykonamy świece  z pszczelego wosku.
czas: 1.5-2 h
grupa wiekowa: PRZEDSZKOLA, SP kl. I-I-VIII , SZKOŁY ŚREDNIE
 
12. Narodziny pisma, drogą do powstania książki
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z historią pisma, formami książki i rodzajami opraw. Dowiemy się czym były hieroglify i dlaczego współcześnie nie używamy tej formy pisma. Zaprezentujemy plansze z przykładami piktogramów, pisma klinowego, węzełkowego, zwoju i manuskryptu. Odpowiemy kto i dlaczego wymyślił litery i alfabet. Na uczestników czekają warsztaty z kaligrafii.
czas: 1.5-2 h
grupa wiekowa: SP kl. IV-VIII , SZKOŁY ŚREDNIE
 
 
Zapraszamy do kontaktu, chętnie odpowiemy na Państwa pytania:
46 838 56 35 wew. 215